Քիչ առաջ ոստիկանության զորքերը մտան Էջմիածին քաղաք։ Երկու ավտոբուս է բերվել Էջմիածին, որոնք, ըստ երևույթին, սպասում են հրահանգի։ Մայր Աթոռի բակում իրավիճակը գերլարված է։ Հավաքված քաղաքացիները թույլ չտվեցին իրավապահներին իրենց հետ տանել Շիրակի թեմի առաջնորդ Միքայել Սրբազանին։ Այստեղ են ժամանել նաև կարմիրբերետավորները։ Մայր Աթոռի մոտ հավաքված քաղաքացիները կոչ են անում բոլոր հայերին հավաքվել Մայր Աթոռի բակում և կանգնել ի պաշտպանություն Եկեղեցու։               
 

«Քանի՞ Նիագարա արցունք է հոսել հայ երեխաների աչքերից ձեր պատճառով»

«Քանի՞ Նիագարա արցունք է հոսել հայ երեխաների աչքերից ձեր պատճառով»
07.11.2017 | 12:03

Խորհրդային Միության մասին հիշողությունները ծայրահեղորեն տարբեր են` կարոտախտով, զվարճալի, ողբերգական: Կարելի է համաձայնել խորհրդային հզոր կայսրության անհեթեթ լինելու հետ, միաժամանակ կարոտով հիշել հին ու բարի օրերը: Դիրիժոր, երաժշտագետ ԴԱՆԻԵԼ ԵՐԱԺԻՇՏԸ և հրապարակախոս, երգիծաբան ՎՐԵԺ ԱՌԱՔԵԼՅԱՆԸ փորձել են վերհանել Խորհրդային Միության լավն ու վատը, բայց ավելի շատ` վատը, թերությունները, որոնցից անմասն չի մնացել նաև նորանկախ Հայաստանը: Անսովոր ձևաչափով այս ինքնաբուխ զրույցին միացել եմ պատահաբար` հարկ համարելով միացնել ձայնագրիչն ու միջամտել հարցերով:

«ԿՆԵՐԵՔ, ԺՈՂՈՎԸ ԴՌՆԲԱ՞Ց Է, ԹԵ՞ ԴՌՆՓԱԿ»


-Հոկտեմբերիկ, պիոներ, կոմերիտական, կոմունիստ. այս ճանապարհը գծվում էր Խորհրդային Միության գրեթե բոլոր քաղաքացիների համար: Հիշու՞մ եք` ինչպես դարձաք պիոներ:
ԴԱՆԻԵԼ ԵՐԱԺԻՇՏ- Կարծեմ՝ այն ժամանակ չկար հոկտեմբերիկ: Պիոներ եմ եղել, հետո` կոմերիտական: Բայց անդամավճարները չէի վճարում ու կոմերիտմիությունից մեխանիկորեն դուրս մնացի: Հետագայում, երբ «Շարական» անսամբլը պետք է հյուրախաղերի գնար, ինձ ասացին, որ կոմերիտմիության տոմս ներկայացնելը պարտադիր է. որպեսզի չտապալվեն հյուրախաղերը, շտապ վճարիր ու վերականգնիր անդամությունդ: Այ, այսպես արհեստականորեն ինձ դարձրին «կոմսոմոլ», բայց, ընդհանրապես, ես երբեք ոչ մի կուսակցության, ոչ մի միության անդամ չեմ եղել:
ՎՐԵԺ ԱՌԱՔԵԼՅԱՆ - Բայց պիոներական վզկապը կապելիս հուզվել ես:
Դ. Ե.- Չեմ հուզվել:
Վ. Ա.- Ես, օրինակ, հուզվեցի:
Դ. Ե.- Դու ավելի զգայուն ես: Ես Կապանում էի ապրում, այնտեղ այդպիսի խանդավառություն չի եղել: Բանվորական քաղաք էր, կյանքը, մանկությունս այնքա՜ն մռայլ էին: Ես վաղ տարիքից աշխատել եմ, օգնել հորս:
Վ. Ա.- Հիշում եմ, որ «Արտեկ» ճամբարի թեկնածու էի: Ամբողջ հանրապետությունից երեք հոգու էին ընտրել, մեկը` ես էի, բայց կոմերիտական աշխատանքներին ակտիվորեն չմասնակցելու համար դուրս մնացի ճամբարից:
Բանակում ինձ ոչ մի կերպ չէին ազատում կոմերիտմիությունից, առնվազն պետք է ծանր հանցանք գործեի: Վաշտի կոմերիտմիության քարտուղարը Արևմտյան ՈՒկրաինայից էր, ինչպես այդ շրջանի բոլոր ծառայողները դաժան հակում ուներ կոչումների, կուսակցական պարտականությունների նկատմամբ: Ես նրան ասացի` կօգնեմ հավաքես անդամավճարները (մեծ դժվարությամբ էին վճարում անդամավճար), բայց պետք է այնպես անես, որ ես դուրս մնամ կոմերիտմիությունից: Ախր անտանելի էր, անընդհատ ժողովներ էին հրավիրում, հանգստի ժամին պարտադրում էին մասնակցել դրանց:
Դ. Ե.- Մի հայրենադարձ կար, նոր էր եկել Հայաստան: Տեսել էր, որ շատ ժողովներ են անում, ասել էր` բայց ես չգիտեի, որ հայերն այսքան ժողովասեր ժողովուրդ են: Այսպիսի մի անեկդոտ կար խորհրդային տարիներին. Բրեժնևի գրասենյակի մոտ հերթ է լինում, մի կին Բրեժնևի քարտուղարին ասում է` ես առանց հերթի եմ ուզում մտնել, քարտուղարը թույլ չի տալիս: Կինն ասում է` Բրեժնևին հայտնեք՝ մի կին պնդում է, որ ձեզ հետ քնել է, նա կընդունի: Բրեժնևն ընդունում է, բոլոր հարցերը կարգավորում, վերջում ասում է՝ կներեք, բայց չեմ մտաբերում` որտե՞ղ ենք քնել: Կինն ասում է` բա չե՞ք հիշում` 24-րդ համագումարի ժամանակ Դուք բեմում էիք քնած, ես` դահլիճում:
Վ. Ա.- Իմ մեջ ժողովի նկատմամբ հակակրանք եղել է, երևի, պատանեկությունից, որովհետև հայրս այլախոհ էր ու շատ հումորով անձնավորություն: Երեք ընկերներով գնում էին ավտոտնտեսության կուսակցական ժողովին, նստում էին վերջին շարքերում ու ժողովի լրջությունը տապալում: Բոլորն սկսում էին հռհռալ: Եթե նրանց հարցնում էին` ի՞նչ գործ ունեք այստեղ, հայրս ասում էր` կներեք, ժողովը դռնբա՞ց է, թե՞ դռնփակ, և պատասխան չուներ այդ հարցը: Այդ երկրի լավ բաները չի կարելի անտեսել, բայց ժողովները ամենաանտանելին էին:

«ԵՐԱԺՇՏՈՒԹՅՈՒՆՆ ԻՆՁ ՀԱՄԱՐ ԱՅԴ «ՄՈՇՆ» ԷՐ»


-Կարիերա ապահովելու համար մի՞թե պարտադիր չէր կուսակցական լինելը:
Վ. Ա.- Ես ազգայնամոլ էի, Րաֆֆու ավանդույթներով էի դաստիարակվել: Բնականաբար, խորհրդային երկրում հեռանկարային կարիերայի մասին չէի կարող մտածել:
Դ. Ե.- Ես երաժշտական ուղին էի ընտրել, ինձ հետաքրքրում էր բուն երաժշտությունը: Կարիերայի մասին չէի մտածում: Ես լսել եմ, որ երբ արջը մոշ է ուտում, հետևում ինչքան էլ աղմկեն, ուշադրություն չի դարձնում: Երաժշտությունն ինձ համար այդ «մոշն» էր:
-Ի՞նչ էին խոսում ժողովների ժամանակ:
Վ. Ա.- Կոմերիտական ժողովների ժամանակ խոսում էին ամենաանհետաքրքիր, ամենաանհեթեթ բաների մասին, որևէ բան դա չէր տալիս: Քաղղեկներն էլ սկսում էին Սովետական Միության պատմությունը պատմել՝ սկսած «բուլիժնիկային» հեղափոխությունից մինչև Բրեժնևի «ԾՈսՈÿ ջպՎսÿ»-ն:
Դ. Ե.- «ՍՄԿԿ պատմություն» առարկան պատիժ էր, փոխանակ ուսանողին սովորեցնեին ապրելու արվեստը, կյանքը, գեղեցիկը, ներդաշնակությունը... ճիշտ է, կային առարկաներ դրանց մասին, բայց ամեն ինչը պետք է լիներ սովետական և սոցիալիստական: Այդ տարիներին կուսակցական, դասակարգային արժեքները վեր էին համամարդկային արժեքներից: Այսինքն, թուրք բանվորը սկզբունքորեն կարող էր միանալ հայ բանվորին ու սպանել հայ մտավորականին, բուրժուային:

«Ո՛Չ, ԱՆՁՐԵՎՆ ԻՄ ՆԱՉԱԼՆԻԿԸ ՉԷ»


-Այդքան սահմանափակումների պարագայում ինչպե՞ս էին հյուսվում անեկդոտները: Գիտեմ, որ երգիծանքի, զվարճալի պատմությունների պակաս չի եղել այդ տարիներին:
Վ. Ա.- Լուբյանկայում հատուկ ծառայությունները պատմություններ էին հորինում կոմունիստական կուսակցությունից դուրս մնացած, շնորհազրկված ղեկավարների մասին: Օրինակ, մենք միշտ իմացել ենք, որ մարշալ Բուդյոննին կիսագրագետ, անհեթեթ կերպար է, Բայց ներկայումս վերծանվում է պատմությունը, ու պարզվում է, որ Բուդյոննին տաղանդավոր զորավար էր, բանակում շատ նորարարություններ է արել, շատ մարդկանց է փրկել, եզակիներից մեկն էր, որ կարողացել է հակադարձել Ստալինին: Սակայն ստալինյան ժամանակաշրջանում պետք էր հերոսներին իջեցնել պատմության թատերաբեմից: Վերադառնալով քո հարցին` այդ պատմությունների մի մասը հորինվում էր հատուկ նպատակով, մի մասն էլ ժողովուրդն ինքն էր հորինում: Իբրև օրինակ, Բրեժնևը, հատկապես զառամյալ տարիքում, անեկդոտային թեմա էր, հիվանդ էր, մշտապես կիսահարբած: Այնպիսի՜ անեկդոտներ էին շրջանառվում: Խորհրդային տարիներին խայտառակորեն շատ էին անեկդոտները, դա լիցքաթափվելու միջոց էր: Մի այսպիսի բան հիշեցի. մեկը հարցնում է` այն ո՞վ է, որ ամբողջ օրը նստում, անեկդոտ է հորինում, պատասխանում են` ով հորինում է, նա էլ նստում է:
Դ. Ե.- Բացի քաղաքային բանահյուսությունից` անեկդոտներից, մեծ արտիստները` Ռայկինը, Խազանովը, այլաբանորեն քննադատում էին կոմունիստական բարքերը: Ռայկինի հայտնի «Ապրանքների դեֆիցիտի» հիման վրա նույնիսկ ծաղրանկար կար. կինը ամուսնուն ընթրիք է մատուցում սեղանի տակից:
Վ. Ա.- Ես դեֆիցիտ ասվածն առաջին անգամ զգացել եմ, երբ քրոջս հետ գնացել էի սահնակ գնելու Կասյան փողոցի մանկական խանութից: Երբ հերթը մեզ հասավ, սահնակները վերջացան: Այն ժամանակ ես չգիտեի, թե ինչ է դեֆիցիտը, բայց այնքան ծանր էր ինձ համար, մտածում էի` ինչու՞ այնքան չեն արտադրում, որ բոլորին հերիքի: Ամբողջ քաղաքում ման եկանք, այդպես էլ չկարողացանք սահնակ գնել:

«ԱՆՈՒՆԸ ԿԱՐ, ԱՄԱՆՈՒՄ ՉԿԱՐ»


-Ինչո՞վ եք բացատրում դեֆիցիտ կոչվածը:
Վ. Ա.- Սխալ տնտեսավարումով: Խորհրդային Միությունը զարմանալի հզոր, բայց և խիստ անտնտես երկիր էր: Կրթությունը, գիտությունը, մշակույթը, բանակը առաջատար էին, բայց տնտեսության մեջ անկազմակերպվածությունը երբեմն թշնամանքի էր հասնում ժողովրդի հանդեպ: Պահածոյացված կիլկի ձուկը 38 կոպեկ էր, համեղ ու զանգվածային արտադրանք էր: Երևանի խանութներում տուփերով բրգաձև շարված էր, և չէին օգտագործում, մսի առատություն էր, ռուսական քաղաքներում, որտեղ արտադրվում էր, դեֆիցիտ էր: Ես տեսել եմ, որ գալիս էին զբոսաշրջիկները հանգստանալու, այստեղից ճամպրուկներով գնում էին, տանում:
Դ. Ե.- Մասնավոր սեփականություն չկար, պետական սեփականությունն էլ, փաստորեն, ոչ մեկինն էր: Շատ էին գողությունը, թալանը: Աչքկապություն կար, պլան էին գրում, որ այսինչ կոլխոզը պետք է այսքան ձու արտադրի, նույնիսկ եթե չէր լինում այդքան, էլի գրում էին, որ եղել է: Անունը կար, ամանում չկար: Ձևականությունից մի բան էլ ասեմ: Ջրցան մեքենաներով այն ժամանակ փողոցները մշտապես ջրում էին: Մոսկվայում այսպիսի դեպք է եղել. ջրցան մեքենան դուրս է եկել փողոցները ջրելու, հորդառատ անձրև է սկսվել, մեկը վարորդին ասել է` անձրև է գալիս, դադարեցրու ջրելը, պատասխանել է` ոչ, անձրևն իմ «նաչալնիկը» չէ, ես ունեմ իմ «նաչալնիկը»:
Վ. Ա. - Խորհրդային Միությունում 270 միլիոն մարդ էր ապրում, 11 միլիոնը ազատված կոմունիստ պաշտոնյաներն էին` սկսած Բրեժնևից: 11 միլիոն մարդ ստանում էր աշխատավարձ, աշխատասենյակ ուներ, ծառայողական մեքենա, քարտուղար, արտոնյալ վիճակում էր ու ոչինչ չէր տալիս ժողովրդական տնտեսությանը: Հեքիաթային հարստություն էր տիրում Կրեմլի պահեստներում, այսինքն, վերնախավը կտրված էր բուն հասարակությունից, ահռելի մեծ էր բևեռացումը:
Թերություններ կային, որոնք բազմապատկվեցին: Հիմա մեզ մոտ այս իրականությունը գերուռճացված է բյուրոկրատական ապարատում: Բյուջեի հանդեպ վերաբերմունքը թշնամական է, ագրեսիվ ու ծաղրուծանակային: Պետական գնումները կազմում են, երևի թե, բյուջեի հիսուն տոկոսը, և դա նախատեսված է օրենքով: Իսկ Հայաստանն ունի բազում խնդիրներ` դատարկված գյուղեր, չնչին աշխատավարձ, թերսնված երեխաներ (ըստ վիճակագրության` տասից հինգ երեխան թերսնված են), սոսկալի արտագաղթ: Եղած վատը վերցրել են, բազմապատկել: ՈՒզում եմ հասկանալ, եթե, օրինակ, չինովնիկն այսօր նստում է 600-հազարանոց աթոռին, դա օգնու՞մ է նրա մտածելուն:
Դ. Ե.- Սովետում ընդհանուր «կաթսա» էր՝ համամիութենական բյուջեն, և յուրաքանչյուր ազգային հանրապետության ղեկավար ջանում էր հնարավորինս մեծ գումար «պոկել» Մոսկվայից: Այսպես իրագործվեցին Երևանի մետրոպոլիտենի, «Արփա-Սևանի» շինարարությունները: Մինչդեռ այսօր անկախ Հայաստանում տեղի է ունենում ինքնակողոպուտ:

«ՄԵՐ ԻՐԱԿԱՆՈՒԹՅԱՆ ՏՐԱԳԻՖԱՐՍԸ»


Վ. Ա.- Մեր համակարգը ազատ շուկայական է, խորհրդային տարիների համեմատ մենք ունենք երկուսուկես անգամ ավելի մեծ վարչական ապարատ: Սա ամենամեծ ողբերգությունն է: Քաղաքական դրդապատճառները դնենք մի կողմ, հասկանալի է, որ իրենց համար պահվում է բազա, որ ամեն ընտրության մեջ վերարտադրությունն ապահովվի, բայց դրա բանական ու բարոյական պատասխանը իշխանությունը ո՞նց է տալիս: Լրագրողներից մեկը հարցրել է պաշտոնյային` նույն ապրանքը երեք գին ունի, ինչու՞ եք ամենաթանկը գնում, ասել է` երեք գին կա, մենք եղած գների միջև ընտրություն ենք կատարել: Խորհրդային Միությունում, այո, կար հումոր, մեր իրականությունը տրագիֆարս է, ես էլ եմ երգիծանք գրում, բայց հումորով նայել ու անդրադառնալ այս ամենին ոչ մի կերպ չեմ կարող:
Դ. Ե.- Ինչպես ասում են` ծիծաղելի կլիներ, եթե այդքան ողբերգական չլիներ: Քանի որ Սովետը տարբերվում էր աշխարհի բոլոր պետութուններից, ու բոլորն ասում էին` դա կործանում է, փակուղի է տանում: Որպեսզի թաքցնեն իրեն կամայականությունները, զարկ էին տալիս սպորտին, գիտությանը, կրթությանը, որ վարկ ձեռք բերեն, պատիվ ունենան: Ի վերջո, ստալինյան բռնություններից հետո պետք էր պատիվը վերականգնել: Այսօր արժանապատվության, ինքնասիրության հարց չկա: Դա նման է նրան, որ գողն արդեն բռնվել է ու չի ամաչում, ասում է` լավ եմ արել, աչքդ էլ հանել եմ:

«ԹՈՒՆԵԼԻ ՎԵՐՋՈՒՄ ԼՈՒՅՍ ԿԱ, ԲԱՅՑ ԷԴ ԱՆՏԵՐ ԹՈՒՆԵԼԸ ՉԻ ՎԵՐՋԱՆՈՒՄ»


-Ելքը ո՞րն է: Ինչպե՞ս կարելի է բարելավել երկրի վիճակը:
Դ. Ե.- Միայն հրաշքի եմ սպասում: Արդեն, ընդհանրապես, կյանքն է վտանգված, ոչ թե լավ կամ վատ կյանքը: Գոյության խնդիր է: Բնությունն էլ են ավերել, հասարակությունն էլ: Տիեզերքում կան մարդկություն և բնություն, այդ երկուսն էլ կողոպտված են, ավերված: Հին Հունաստանում մեկին ասել են` ինչքան վազես, այդքան հողը քոնն է, այնքան է վազել, որ սիրտը պայթել, ընկել է, մահվան պահին ձեռքը տարածել է, որ այդքան էլ հող ունենա:
Վ. Ա.- Կարծում եմ՝ երկրի վիճակը կարելի է բարելավել երկու-երեք օրենքի ընդունմամբ: Առաջնային է ազգայնացման մասին օրենքի ընդունումը: Ամբողջ աշխարհում տնտեսության համապետականացումն ու սեփականաշնորհումն ուղեկցվում է տնտեսության ազգայնացմամբ: ԱՄՆ-ում տնտեսության 40 տոկոսն է պետական սեփականություն, Ֆրանսիայում` հիսուն տոկոսը: Եթե ընդունում ես հակամենաշնորհային օրենք, այն, ինչը մասնավորի ձեռքում է, դառնում է պետական մենաշնորհ: Որոշ ոլորտներում պետությունը պետք է մրցակցի ազատ տնտեսավարողի հետ: Երբ շուկան սկսում է հղփանալ (իսկ մեզ մոտ հղփացած է), պետությունը պետք է հավասարակշռի: Այս երկրին դա է պետք:
Դ. Ե.- Ժվանեցկին լավ է ասել` թունելի վերջում լույս կա, բայց էդ անտեր թունելը չի վերջանում: Նախ պետք է նոր օրենք ընդունել` օրենքը կատարելու մասին: Նոր օրենքը չի աշխատի, քանի որ Հայաստանն ինքնիշխան չէ, նրա վրա ազդում են դրսի ուժերը, ներսում էլ կան մարդիկ, որ համաձայնում են դրսի պարտադրանքին: Մա՞րդը պետք է փոխվի, թե՞ օրենքը: Հա՞վն է ձվից, թե՞ ձուն` հավից: Մարդու մասին կարելի է կարծիք կազմել երեխաների նկատմամբ վերաբերմունքով: Դոստոևսկին ասում էր` տիեզերքը չարժի երեխայի մեկ կաթիլ արցունքին: Կարելի է հարցնել զեխության մեջ ապրողներին` քանի՞ Նիագարա արցունք է հոսել հայ երեխաների աչքերից ձեր պատճառով կամ պարզապես՝ «ո՞նց էր համը իմ ձագի»:
-Փակուղի՞ է:
Վ. Ա.- Փակուղի չէ: Կտրականապես դեմ եմ «վհուկների որսին», օլիգարխը ազգի թշնամին չէ, օլիգարխն այս անբարո քաղաքական համակարգի ծնունդն է:
Դ. Ե.- Զոհը...
Վ. Ա.- Նաև՝ զոհը: Օրենսդրական կարգը հենց փոխվի, ինքնըստինքյան կարգավորվելու է, կապիտալիստական հասարակություն է ձևավորվելու: Մենք այսօր ունենք քրեաօլիգարխիկ համակարգ: Այնպես չէ, որ ելք չկա: Ելք կա:

Զրույցին միջամտեց
Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 5928

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ